Dlaczego trzeba dbać o stan techniczny podnośnika?

Podnośniki koszowe znacznie ułatwiają prace na wysokości. Za sprawą przestronnego kosza na wielometrowym wysięgniku można podnieść pracownika z narzędziami i materiałami, by ten wykonał prace budowlane, czyszczące, instalatorskie i naprawcze nawet w trudnych warunkach. Ważne jest jednak dbanie o stan podnośnika. To skomplikowane urządzenie wymaga napraw, przeglądów i użytkowania zgodnego z przeznaczeniem.

Nowy podnośnik – pewność nieprzerwanej pracy

Przedsiębiorca, który często zleca pracownikom wykonanie zadań na znacznej wysokości, może zdecydować się na zakup nowego urządzenia. Nowy podnośnik, który nie był jeszcze eksploatowany, na pewno będzie bezawaryjny, ale i objęty gwarancją, dlatego może pracować intensywnie i bez zbędnych przerw przez kolejne lata. Trzeba jednak pamiętać, że jak każde urządzenie, musi przechodzić regularne badania techniczne i serwisowe. Zaniedbanie ich może zakończyć się nagłą awarią, utratą gwarancji, a w skrajnych przypadkach nieprawidłowo działający podnośnik może być przyczyną wypadku.

Dbanie o kondycję urządzenia wynika z troski o życie i zdrowie osób, które pracują na maszynie, ale także z dbania o jej żywotność i z przepisów prawa. Podnośniki koszowe zwane też podestami ruchomymi przejezdnymi podlegają dozorowi technicznemu. Wynika to wprost z ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym oraz z rozporządzeń rządu i właściwych ministerstw. To oznacza, że dbać o stan techniczny zwyżek trzeba, by działać w zgodzie z przepisami prawa.

Wymagania prawne dot. podnośników

Każdy kupiony przez przedsiębiorcę podnośnik powinien zostać zgłoszony do Urzędu Dozoru Technicznego razem z odpowiednimi dokumentami. Po zgłoszeniu inspektor UDT razem z właścicielem podnośnika udają się na badanie techniczne i jeśli wszystko działa poprawnie, urzędnik wydaje protokół i decyzje, który umożliwia eksploatację podnośnika.

 

Wielu przedsiębiorców korzysta jednak z używanych podnośników, albo ma je na własność, albo decyduje się na zakup zwyżki używanej. Podczas dokonywania rejestracji należy skierować wniosek do UDT będącego właściwym w miejscu prowadzenia działalności i umówić się na badanie techniczne urządzenia.

 

Skompletowane dokumenty zawierają między innymi dokumentację Techniczno-Ruchową, schemat zasilania elektrycznego sinika, schemat umiejscowienia dźwignika, kartę dotychczasowych przeglądów oraz wniosek o badanie UDT. Następnie urządzenie jest badane i urzędnik dopuszcza je do eksploatacji przez następny rok. Po tym czasie konieczne jest wykonanie badania okresowego.

 

Brak badań technicznych podnośnika

Brak aktualnych badań technicznych oznacza, że podnośnik nie jest dopuszczony do pracy. Skutkuje to poważnymi konsekwencjami finansowymi i prawnymi. Oczywiście w interesie właściciela zwyżki jest także dbanie o naprawy w trakcie awarii i wszelkich innych problemów z użytkowaniem sprzętu. Jeśli urządzenie nie pracuje sprawnie, trzeba jak najszybciej poddać je naprawie.

Podnośnik z wypożyczalni

Jeśli przedsiębiorca korzysta z podnośnika z wypożyczalni, jest zwolniony z obowiązku serwisowania urządzenia. O to dba wypożyczalnia i to ona serwisuje, naprawia oraz zgłasza wszelkie formalności do urzędu. W przypadku awarii podczas pracy służy także pomocą serwisową. Dlatego warto wybrać dobrą i sprawdzoną wypożyczalnie o czym już pisaliśmy tutaj.